Kultur & Regler

Leonardoskolens kultur bygger på

  • ”Vær mod andre som du vil have, de er mod dig”.
  • Gensidig tillid mellem alle: elever, lærere, forældre, bestyrelse og alle andre indenfor skolens rammer.
  • Respekt for hinanden og vores forskellige holdninger og behov.
  • Plads til både dig og mig / dine børn og mine børn.
  • For at behandle alle fair kan det være nødvendigt at behandle dem forskelligt.

Elevens dagligdag på Leonardoskolen

  • Eleverne skal vise hensyn til andre og snakke pænt til både børn og voksne.
  • Vold og mobning accepteres ikke.
  • Eleverne forventes at møde til tiden. Hvis du gentagne gange kommer for sent, kontaktes dine forældre med henblik på at finde en løsning.
  • Eleverne afleverer mobiltelefoner/ipad/smart watches etc. hver morgen til læreren.
  • Eleverne må gerne bruge ”dimse-ting” i timerne, men de skal være lydløse.
  • Eleverne må ikke indtage nikotinholdige produkter, alkohol samt euforiserende stoffer på skolens område, hverken under eller udenfor undervisningstid. Du må ikke møde påvirket op på skolen. Det medfører øjeblikkelig bortvisning at indtage eller være påvirket af rusmidler og alkohol.
  • Skolen har nultolerance over for mobning på skolen og i fritiden, inkl. de sociale medier. Hvis elever eller forældre mobber må samarbejdet afbrydes. Se i øvrigt “Elever og forældre skal leve op til skolens antivolds- og antimobbepolitik samt øvrigt reglement”.
  • Undlad at fremstille konflikter på sociale medier, hverken af de involverede parter eller andre. Vi beder jer om at håndtere eventuelle konflikter på en respektfuld måde i direkte dialog med andre forældre eller skolen, i stedet for at bringe dem offentligt.
  • Overtrædelse af ovenstående regler medfører en besked til forældrene.
  • Ved gentagne overtrædelser indkaldes der til samtale på skolen om samarbejdet.
  • Det er kontaktlærerens ansvar at kontakte forældrene ved overtrædelse af skolens ordensregler.

Skolens forventninger til forældrene

  • Skolen forventer, at forældre udviser respektfuld adfærd overfor hinanden, andres børn og medarbejdere og desuden udviser ansvarlig opførsel samt tiltaler børn, forældre og medarbejdere høfligt og i et pænt sprog.
  • Skolen forventer, at forældrene er villige til at indgå i et positivt og konstruktivt samarbejde med skolen samt er parate til at vurdere en sag fra to sider i eksempelvis konfliktsituationer.
  • Eleverne skal være gode skolekammerater – også på tværs af klasserne. Forældrene forventes at støtte op om dette i alle sammenhænge.
  • Skolen forventer, at forældrene følger med i skolens dagligdag ved at logge ind på skolens kommunikationskanaler dagligt. Samt føler medansvar for penalhus, skoletaske mv. og tjekker tasken for sedler.
  • Det er forældrenes ansvar, at eleven er undervisningsparat, forberedt og har fået mad ved skolestart.
  • Skolen forventer, at forældrene sørger for sund og nærende mad til deres børn i skolen, således at de har energi til en hel skoledag, og at forældrene sætter passende rammer for indtag og køb af slik, kage, sodavand og andre usunde madvarer, således at dette kun hører til ved særlige lejligheder.
  • Ved sygdom eller andet fravær skal forældrene kontakte skolen hurtigst muligt via SMS senest 08.45 på skoletelefonen 93830620.
  • Det forventes, at forældrene melder evt. fravær til skolen i så god tid som muligt. Enkeltstående fridage kan aftales med lærerne og meldes på skoletelefonen 9383 0620. To eller flere fridage skal aftales og godkendes af skolelederen inden afholdelse. Ferier, tandlæge, lægebesøg og lignende aftaler skal så vidt muligt lægges udenfor skoletiden.
  • Forældre skal respektere, hvis medarbejdere udskyder spørgsmål eller samtaler til et planlagt møde, frem for at fortsætte dialogen på stedet.
  • Det forventes, at elever og forældre ifm. transport til og fra skolen udviser almindelig god opførsel, overholder færdselsloven og tager hensyn til andre trafikanter.

Forældre på skolen

  • Forældre, bedsteforældre eller andre omsorgspersoner er velkomne i timerne de første 14 dage efter skolestart.
  • Forældre er velkomne i timerne eller som backup i loungen, hvis det er aftalt med lærerteamet.
  • Loungen er til brug for eleverne, så de kan have deres madpakker i køleskabet og som tekøkken i pauserne.
  • Forældre som feks. har langt til skolen eller er back up på elever, er velkomne til at arbejde “hjemmefra” i Loungen.
  • Der bør være så stille i loungen, at det er muligt at “arbejde hjemmefra” uforstyrret – vi opfordrer til at anvende headset.
  • Forældre som opholder sig på skolen, forventes at holde sig usynlige for deres børn, og give lærerne plads til at udøve deres professionelle arbejde uforstyrret. Dette af hensyn både til både:
    • børnenes udvikling og selvstændighed
    • lærernes mulighed for at udføre deres professionelle arbejde
    • lærernes arbejdsmiljø
  • Skolen værdsætter meget sociale relationer mellem forældrene, men henstiller til at kaffeaftaler og samtaler foregår på byens cafeer eller f.eks Haslev Bibliotek jf. forrige punkt.
  • Øvrige lokaler på skolen er reserveret til undervisning eller administration. Lokalerne kan kun anvendes efter aftale med kontoret, og skal kunne rømmes omgående, hvis skolens personale skal bruge dem – vi henviser til loungen, og at der er arbejdsro her.
  • Lærernes forberedelseslokale er til forberedelse, og der skal de ikke forstyrres.
  • Skal I have kontakt til lærerne, bedes dette gøres med en besked over SkoleIntra.

Frivilligt arbejde

  • Skolen værdsætter meget og er helt afhængige af forældrenes frivillige arbejde.
  • Skolen tilstræber som professionelt drevet organisation, at faste opgaver, som skolen er dagligt afhængige af, udføres af lønnede ansatte, mens øvrige opgaver udføres af frivillige. Dette gøres for at holde forældrebetalingen for skolen på et fornuftigt niveau.
  • Frivilligt arbejde, som er synligt for eleverne, lægges af hensyn til elevernes udvikling og lærernes arbejdsmiljø, som udgangspunkt uden for skoletid eller efter aftale med kontoret.
  • Liste med opgaver, som skolen ønsker udført af forældre, kan altid findes her: Opgaveliste
  • Der er et antal årlige arbejdsdage, ligesom andre arbejdsdage kan aftales med kontoret.

Praktisk i dagligdagen

  • Nyt info, ugeplan, onsdags værksteder er tilgængelig på opslagstavlen ved siden af lærerværelset.
  • Der er to køleskabe i loungen til elevernes madpakker.
  • Vi affaldssorterer på skolen: papir, plastik, rest og pap
  • (ren plastik og pap skal i affaldsspandene nede ved havedøren. Papir og restaffald skal i skraldespandene i klasseværelset).
  • Brug af bibliotek i timerne, er kun efter aftale med lærerne.
  • Herudover kan der gælde forskellige aftaler på de forskellige klassetrin.
  • Det er alles ansvar, at Leonardoskolen er et godt sted at være – og et godt sted at lære!

Retningslinjer ved væsentlige og/eller vedvarende afvigelser fra reglerne

Hvis der opstår konflikter eller uhensigtsmæssig adfærd, i eller udenfor skoletiden, på skolens område, forsøges det først løst på stedet med hjælp fra medarbejderne. Forældrene orienteres ved behov.

Hvis adfærden eller konflikten fortsætter, indkaldes forældrene til et møde eller ringes op. På dette møde kan der laves en aftale om elevens ønskede adfærd for den efterfølgende tid. Overholdes aftalen ikke, kan dette i yderste konsekvens betyde et ophør af samarbejdet.

Ordensregler

  • Alle skal rydde op efter sig selv – så udgifter til rengøring kan holdes nede.
  • Vi færdes roligt og ordentligt på skolen, ingen larm eller løben på gangene.
  • Vi bruger møbler og andet inventar efter hensigten, dette gælder også skolens udeområde (teltet, bordbænkesæt, bålplads, etc.). Forældrene hæfter for ødelæggelser af grovere karakter. Vi forventer at skolens bøger bliver behandlet pænt. Forældrene/eleven har erstatningsansvar for evt. ødelagte bøger, eller bøger som er blevet væk.
  • Legetøj og lignende, der tages ud i haven, skal tilbage på plads indenfor.
  • Eleverne må ikke bruge farligt legetøj i skoletiden.
  • Tablets og laptops må bruges i undervisningen efter aftale med læreren.
  • Alle rydder op i klassen efter endt skoledag, møblerne sættes på plads og papirer mv. samles op fra gulvet.
  • Vinduerne lukkes og lyset slukkes. Der er kun rengøring af ryddede flader.
  • Eleverne fra 0.-7. klasse må ikke forlade skolens område i skoletiden. 8.-9. klasse må forlade skolens område, hvis forældrene har givet deres samtykke skriftligt til skolen via den nye samtykkeerklæring.
  • Det er tilladt at drikke vand i timerne, såfremt det er anskaffet før timens start og forudsat, at det sker uden ulempe for undervisningen.
  • Det er ikke tilladt at spise i timerne, hvis dette ikke er aftalt individuelt med lærerne.
  • Tilbagetrækningsrummet er et stillerum og må anvendes efter aftale med lærerne.

Godkendt af Bestyrelsen og lærergruppen, Leonardoskolen september 2024.